lördag 23 april 2011

Nu satsas det på Havsöring

Lite dåligt med skrivande här men jag ska ge en liten kort uppdatering om vad som händer just nu.

Var på sportfiskemässan på lördagen och jisses vad folk det var där. Hade Marianne, Jasse och Josef med mig på färden och det får väl beskrivas som ett äventyr eftersom grabbarna hade "tagit en öl" kvällen innan och av nån oförklarlig anledning var lite sömniga när vi skulle ge oss av. Skulle kunna skriva en hel roman om det men av respekt för mina vänner låter jag bli.

Mässan var toppen men det var som sagt väldigt mycket folk så det var svårt att komma fram och titta på grejerna i montrar och hyllor. Gjorde inga större inköp men lite småprylar blev det allt.



Gäddfisket runt Öland ligger just nu helt stilla eftersom gäddan är helt fredad runt Öland och Gotland och från Emåns mynning ner till Blekingegränsen hela April och Maj månad. Fick ett medlemsskap i Ankarsrums sportfiskeklubb av min käre far. Planen är att dra dit en helg så snart jag hinner och hyra båt och fiska i nån av de många sjöarna där. Både gädda och abborre står på agendan då och små mumsiga jiggar för ändamålet är införskaffade. Ska även se till att ha ekolodet färdigt i sin låda tillsammans med blyack så jag kan få en liten humm om bottenstruktur.

Fisket runt Öland fokuseras nu för min del helt på havsöring och jag har hunnit med ett par kortare pass på nån timme. Ingen landad fisk än så länge men ett par kontakter har det blivit. Skaffade även ett par nya vadarbyxor när jag insåg att det inte längre fanns någon räddning för mina gamla neoprenbyxor. Så nu har det öppnats en helt ny värld med andasvadare av märket Guideline, är supernöjd än så länge. Har tyvärr inte haft tid med några heldagar i jakten på havsöringen men jag hoppas att det kan bli en heldag nästa söndag. Vore kul att landa lite havsöring innan näbbgäddorna dyker upp och skrämmer iväg dem.





Planen för i år är också att ge mig på näbbgäddorna. Har aldrig fiskat näbbgädda innan och både Josef och Jasse högaktar detta fiske så det ska bli spännande att prova.

Arbetet med båten jag fick tag på i vintras har gått framåt sakta men säkert och snart är det dags för utvändig målning. Har lite småfix kvar på utsidan bara. Efter målning är det i stort sett klart för sjösättning. Det är bara lite småplock kvar med att montera spöhållare.



Påskhelgen spenderas i Götene och i morgon söndag ska jag göra ett tappert försök på gäddorna i Vänern. Vi får väl se om det dyker upp några bilder!

Skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar