måndag 30 maj 2011

Snart drar gäddfisket igång igen!

I två långa månader har jag väntat och snart är det äntligen över! Fredningen av gäddorna runt Öland är över. Har haft en välbehövlig (?) paus från gäddfisket i två månader och den sista tiden har jag nog tjatat väldigt mycket om gäddor hit och gäddor dit. Det är ett under att min kära sambo har stått ut med mig under min svåra gäddavtändning. Jag har inte landat en gädda på hela denna tiden, även om lusten att åka till någon sjö på fastlandet har funnits så har som vanligt arbetet kommit i vägen. Men om inget skiter sig nu så har jag flera heldagar inplanerade till långhelgen. Två dagar är faktiskt planerade till just sjöar på fastlandet och resten av ledigheten blir det gäddfiske runt Öland.

De två dagarna med insjöfiske vigs åt gäddmete och jag hoppas att jag hinner få hem lite nya oljor och flöten från England som ska provas. Vidare är frysen fylld med sill och mört och även frysen hemma i lägenheten innehåller en del betesfisk till min sambos förtret -Sorry älskling, jag ska flytta ner dem i sjöboden snarast, och jag lovar att inga mer metmaskar ska rymma i kylskåpet!

Fisket runt Öland kommer fokuseras på jerk och spinnfiske. Till jerkfisket ska jag inviga mitt nya Savagear Woody 150g och mina nya vev på jerkrullen.

Jag har haft hela två månader på mig att förbereda för detta men det känns knappt som jag är halvfärdig i förberedelserna. Metspöna ska riggas och jag borde byta lina på meterullarna. Tafsar är knutna till metet men jag inser nu att jag måste göra tafsar till jerk och spinnfisket.

Till spinnfisket ska jag äntligen få prova mina Savagear 4-play soft och jag hoppas det ska leverera!

Båten har blivit vitmålad en gång, en gång kvar och sen ska bottenfärgen på innan jag vänder den och gör lite invändiga lagningar. Har jag tur kan jag sjösätta den innan jag får ålderspension.

Ligger och ruttnar på ett vandrarhem nu när jag egentligen borde vara hemma och spola på lina, knyta tafsar och packa väskor fram och tillbaka.

Jag säger som Zlatan "Jaä, dä blir nog braa"

Skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar