lördag 15 januari 2011

Ismete på Öland

Det slog mig nyligen att jag aldrig fiskat i Ölands enda insjö -Hornsjön. Trots att jag bott på Öland i 25år. Lördagen vigdes därför till detta fiske. Vi var oroliga att isen skulle vara dålig men framme upptäckte vi att isen var i gott skick och ca 20-30cm tjock.

Vi var på plats kl 10 och fiskade 3 spön var. Vi agnade med död mört och första fället kom efter ca en timme. Det var ingen stor fisk med det var årets första gädda för mig och min första isgädda. Gäddan bröt helt av en av mina krokar och skadade wiretafsen långt upp så se till att ha bra krokar och långa tafsar. Jag brukar göra mina 60cm.




En timme senare var det dags igen och Jasse fick en gädda på grunt vatten. Återigen en liten fisk men vi var hyssat glada över att landa årets första gäddor!


Efter ännu en stund utökar Jasse ledningen till 2-1. Det blev också dagens sista gädda.



Har fått hem mina tripods och de funkar klockrent. Spöt ligger bra. Minus dock för att det inte är möjligt att fästa napplarm med standardgänga i dem. Har också skaffat mig en tank att ha betesfisk i och nu väntar jag bara på levande mört. Ska nog prova med död sill som bete någon dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar